Frihed under ansvar

Tillid frem for kontrol

Det er vigtigt for os i et hjemligt miljø at skabe en hverdag, der giver plads til den enkelte i det store fællesskab mellem eleverne indbyrdes og mellem elever og skolens ansatte.

Hvad mener vi med “Frihed under ansvar”?

Kammeratskab og venskab bygger på tillid, åbenhed og tryghed, men fællesskabet og kammeratskabet kommer ikke af sig selv. Du skal tage ansvaret, have tillid og gøre noget aktivt både i undervisning og i fritid. Man er nødt til ærligt at vise andre, hvem man er.

Hos Østhimmerlands Ungdomsskole går vi ind for, at eleverne selv aktivt er med til at bestemme hvordan deres hverdag på skolen skal forløbe, og dette kan lade sig gøre på grund af den gensidige tillid mellem lærerne og eleverne, samt vores motto: “Frihed under ansvar”

Frihed under ansvar her på skolen betyder, at vi tør stole på elevernes egen dømmekraft, samt har tillid til, at eleverne er ansvarlige over for dem selv og fællesskabet her på skolen.

Vi bygger nemlig fællesskabet på tillid, fordi vi tror på, at eleverne er i stand til at administrere den høje grad frihed og ansvar, som de får. Blandt andet anser vi undervisningen for en åben proces, og vores køkkenelever får ligeledes indflydelse på ugens madplan.

Frihed for eleverne

Vi vil ikke sætte bestemte rammer for, hvornår eleverne skal sove, eller begrænse hvor meget eleverne kan være på internettet. Derfor har eleverne selv kontrol over, hvornår de vil i seng, samt internettet er tilgængeligt for dem 24 timer i døgnet. Dette er en del af det vi mener er frihed under ansvar.

Desuden har eleverne mulighed for at bruge alle skolens lokaler med faciliteter til fri afbenyttelse, samt mulighed for at mødes frit i pejsestuen hele natten i weekenderne.

Et fællesskab bygget på tillid

Vi går meget ind for, at der skal være plads til den enkelte elev i det store fællesskab. Fællesskabet på skolen er bygget på tillid, åbenhed, frihed og tryghed. Dette fantastiske fællesskab kan kun lade sig gøre på grund af vores elever. Det kræver, at de tager ansvar, og har tillid til at gøre noget aktivt, både i undervisningen, men også i fritiden. Man bliver nødt til at vise de andre præcis, hvem man selv er.

Elevernes udvikling

Vi vil udvikle elevernes evne til at administrere en høj grad af personlig frihed og ansvarlighed. For os er tillid og frihed under ansvarlighed i forhold til såvel den enkelte som fællesskabet nemlig nøglebegreber i processen med at skabe et udviklende, tolerant og trygt miljø.

Dette er holdninger, som styrer vores beslutninger både i processen med at skabe rammerne for vores fællesskab, og når vi skal forholde os til enkelte problemstillinger.

Vores forventninger

Vi forventer at vores elever er villige til at tage ansvar, ikke kun for dem selv, men også for fællesskabet her på skolen.

Desuden er det en selvfølge, at de aftaler, som laves mellem elever såvel som lærere, bliver overholdt, samt at eleverne deltager aktivt i timerne.

Sidst skal man respektere, at skolen er et røgfrit område, både indendørs og udendørs.